Start bouw parkeertoren Ledeberg in 2018 en klaar in 2019

[ terug ]    

Start bouw parkeertoren Ledeberg in 2018 en klaar in 2019

 

De bouw van een park-and-ride-parkeertoren met 520 plaatsen naast het Zuid-viaduct in Ledeberg begint niet dit jaar, maar pas volgend jaar. De Stad Gent vindt geen aannemer en moet de bouw met vier maanden uitstellen. Parkeren zal er pas in 2019 kunnen.
De zes verdiepingen hoge, nieuwe parkeertoren met een gebogen boomerangstructuur moet naast de Hundelgemsesteenweg in Ledeberg komen, op de parking tegenover de interieur¬winkel Speurder. Maar er was geen geschikte aannemer kandidaat voor de werken. Daardoor is de toewijzing mislukt.
De gunningsprocedure moet opnieuw en dat schuift de bouw van de toren minstens vier maanden achteruit. “We bekijken of het bestek voor de werken moet worden aangepast”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Er was maar één inschrijver, die geen ervaring met een gelijkaardig gebouw kon voorleggen. En, van ondergeschikt belang: de prijs lag zeer hoog in vergelijking met de geraamde kosten.”

 

 

Te dicht tegen viaduct


Voor de parkeertoren in Ledeberg is 7,95 miljoen euro vrijgemaakt binnen het Mobiliteitsbedrijf. Het is een belangrijke investering om de verkeersstroom van de snelwegen naar het stadscentrum te ontlasten. Automobilisten zullen voordelig kunnen parkeren en meteen op de tram overstappen. Ook buurtbewoners krijgen er parkeerplaats.
Maar het dossier van de parking blijft maar aanslepen. Al in 2004 had toenmalig sp.a-schepen van Mobiliteit Karin Temmerman het in De Gentenaar over de plannen. In 2010 werd de eerste oproep voor een ontwerp gelanceerd. In 2016 kregen de bewoners de plannen voorgesteld. Jarenlang uitstel, onzekerheid over het budget en een technisch probleem met de B401 - binnen de tien meter naast een autosnelweg mag niet worden gebouwd, daarom moest de fly-over worden omgevormd tot primaire weg - leidden tot vertraging.
De bouw zal een jaar in beslag nemen. “Het was de bedoeling om eind dit jaar te beginnen. Dat wordt nu het voorjaar van 2018”, zegt Watteeuw. De opening is voorzien voor 2019.

 

 

Buurtparking


Moest de parkeertoren er niet gewoon hebben gestaan op 3 april, bij de start van het circulatieplan? “Die twee elementen zijn nooit aan elkaar gekoppeld. In het begin van deze legislatuur moest het bouwdossier nog worden opgestart”, zegt Watteeuw. “Pas in 2014 konden we er echt mee beginnen. Zon dossier kost nu eenmaal tijd.”
De parkeertoren in Ledeberg is een van de vier grote parkeer¬investeringen in de stadsrand. Aan de Drongensesteenweg, naast de nieuwe wijk Alsberghe-Van Oost, komt ook een parkeertoren. Het zwembad Rozebroeken krijgt een extra, modulair parkeergebouw en de Bloemekenswijk een buurtparking.
De bouw van een park-and-ride-parkeertoren met 520 plaatsen naast het Zuid-viaduct in Ledeberg begint niet dit jaar, maar pas volgend jaar. De Stad Gent vindt geen aannemer en moet de bouw met vier maanden uitstellen. Parkeren zal er pas in 2019 kunnen.
De zes verdiepingen hoge, nieuwe parkeertoren met een gebogen boomerangstructuur moet naast de Hundelgemsesteenweg in Ledeberg komen, op de parking tegenover de interieur¬winkel Speurder. Maar er was geen geschikte aannemer kandidaat voor de werken. Daardoor is de toewijzing mislukt.
De gunningsprocedure moet opnieuw en dat schuift de bouw van de toren minstens vier maanden achteruit. “We bekijken of het bestek voor de werken moet worden aangepast”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Er was maar één inschrijver, die geen ervaring met een gelijkaardig gebouw kon voorleggen. En, van ondergeschikt belang: de prijs lag zeer hoog in vergelijking met de geraamde kosten.”

 

 

 

 

 

 




 

 

 
                                  © Dekenij Ledeberg vzw    Alle rechten voorbehouden